Inspelning av samtal

Samtal till Utsökningsverkets kundtjänst spelas in automatiskt och kunden informeras om inspelningen i början av samtalet.

Inspelningarna kan användas för skötseln av Utsökningsverkets myndighetsuppgifter och för förbättring av kvaliteten på kundservice. Kundtjänsten ingår i skötseln av Utsökningsverkets myndighetsuppgifter och utövande av offentlig makt. Behandlingen av personuppgifter baseras på artikel 6.1 c och e i den allmänna dataskyddsförordningen (EU 2016/679) och 4 § 2 punkten i dataskyddslagen (1059/2018).

Kundtjänstens samtalsinspelningar förvaras i sex månader, varefter de raderas. Uppgifter om telefonnummer kan användas för kundresponsenkäter. Samtal till Utsökningsverkets andra telefonnummer spelas inte in automatiskt. Vid inspelning i enskilda fall, till exempel för dokumentering av vidtagna utsökningsåtgärder, informeras kunden alltid separat.