Utsökningsuppgifternas offentlighet

Enligt lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), dvs. offentlighetslagen, har var och en rätt att ta del av en offentlig myndighetshandling. Offentlighetslagen utgår från att myndigheternas handlingar och uppgifter är offentliga. En betydande del av utsökningens registeruppgifter och handlingar har dock föreskrivits vara sekretessbelagda. Sekretessbestämmelserna skyddar i synnerhet fysiska personers ställning som utsökningsgäldenär.

Bestämmelser om utsökningsregisteruppgifternas offentlighet finns i utsökningsbalken. Enligt 1 kap. 30 § i utsökningsbalken är sådana uppgifter i utsökningsregistret över vilka ett intyg enligt 1 kap. 31 § kan utfärdas offentliga. Övriga uppgifter i utsökningsregistret är sekretessbelagda. Närmare information om allmänt offentliga registerutdrag ur utsökningsregistret samt om att beställa det hittar du på sidan Intyg som kan beställas ur utsökningsregistret.

Enligt 24 § 23 punkten i offentlighetslagen är sekretessbelagda myndighetshandlingar sådana handlingar som innehåller uppgifter:

  • om en persons årsinkomster eller totala tillgångar
  • om en persons inkomster som ligger till grund för stöd eller förmåner eller som annars beskriver personens ekonomiska ställning
  • utsökningsmyndigheternas handlingar till den del de innehåller uppgifter som införda i utsökningsregistret skulle vara sekretessbelagda enligt utsökningsbalken
  • uppgifter om fysiska personer som utsökningsgäldenärer och utsökningsutredning
  • uppgifter om fysiska personer som utsökningsgäldenärer och utsökningsutredninguppgifter om fysiska personer som utsökningsgäldenärer och utsökningsutredning

Denna bestämmelse begränsar offentligheten för handlingar som utsökningsmyndigheten innehar. Motsvarande uppgifter, som är sekretessbelagda om de infördes i utsökningsregistret, ska hemlighållas också när de ingår i en handling som utsökningsmyndigheten innehar.

Utöver de allmänt offentliga uppgifter som fastställs i 1 kap. 31 i utsökningsbalken kan offentliga uppgifter i utsökningsmyndighetens enskilda handlingar vara till exempel uppgifter som gäller utsökningsförrättningens förlopp och avgöranden som gjorts vid förrättningen samt uppgifter som gäller utsökningsförrättningens objekt. Även i fråga om dessa uppgifter kan någon annan sekretessgrund som fastställs i 24 § i offentlighetslagen bli tillämplig.

Rätt för en part i utsökningen att ta del av en handling

Som parter i utsökningen fastställs i utsökningsbalken den som har ansökt om verkställighet (borgenären) och svaranden i verkställigheten (gäldenär). I enlighet med 11 § i offentlighetslagen har en part rätt att få ta del av en handling även i fråga om annat än innehållet i en offentlig myndighetshandling, om denna uppgift kan ha påverkat behandlingen av hans eller hennes ärende. En parts rätt att ta del av en handling kan också sträcka sig till en utomstående person med tanke på verkställigheten, om de åtgärder som utförts vid utsökningen har påverkat personens rättigheter, intressen eller skyldigheter. Till en part kan också utlämnas ett registerutdrag i enlighet med 1 kap. 34 § i utsökningsbalken. Närmare information om registerutdrag avsett för en part i utsökningen samt om att beställa ett sådant hittar du på sidan Intyg som kan beställas ur utsökningsregistret.

En parts rätt att ta del av en handling kan förhindras eller skjutas upp på de grunder som anges i 11 § 2 mom. i offentlighetslagen. Om utlämnandet av en uppgift skjuts upp, ska uppgifterna lämnas till den som framfört begäran genast när grunden för uppskovet inte längre föreligger. Utlämning av sekretessbelagda uppgifter till en part grundar sig alltid på prövning från fall till fall. Parterna omfattas i fråga om den sekretessbelagda uppgiften av tystnadsplikt och förbud mot utnyttjande i enlighet med 23 § i offentlighetslagen.

Begäran om handling

En sådan begäran om handling eller uppgifter som grundar sig på uppgifternas offentlighet eller en parts rätt att få ta del av en handling ska i första hand skickas till Utsökningsverkets centralförvaltning per e-post hallinto.uo(at)oikeus.fi eller per post PB 2, 00067 Utsökningsverket. Vid behov kan en begäran också göras personligen genom att besöka utsökningens verksamhetsställe. För sändning av sekretessbelagt och känsligt material är det bäst att använda justitieministeriets skyddad e-post. Du hittar närmare anvisningar om att skicka skyddad e-post på Oikeus.fi webblapsen.

Om din rätt att få ta del av en handling grundar sig på en partsställning, är det bra att observera att utsökningsmyndigheten i samband med begäran behöver dina person- och kontaktuppgifter för att kontrollera partsställningen och för att skicka handlingarna.

Utsökningens informationslager

Informationslagret för utsökningens verkställighet

Informationslagrets användningssyfte

Uppgifterna i informationslagret för verkställighet används för fullgörandet av utsökningsmyndighetens lagstadgade verkställighetsuppdrag.

I informationslagret registreras uppgiften om anhängiggörande av ett utsökningsärende, om vidtagna verkställighetsåtgärder och andra behandlingsåtgärder samt uppgiften om när behandlingen av ärendet upphör. Dessutom registreras i informationslagret uppgifter om parterna i utsökningsärenden samt avgöranden och andra handlingar i anslutning till behandlingen av ärendena.

Informationslagrets datamaterial

I informationslagret lagras de uppgifter som ärendehanteringen av utsökningsärenden förutsätter, såsom ett ärendenummer som specificerar ärendets behandlingsprocess, ärenderubriken, parterna, de interimistiska åtgärder som vidtagits i ärendet (bland annat betalningar, betalningsförbud, hinder), de handlingar som upprättats i ärendet och uppgifter om anhängiggörande och avslutande av ärendet. Dessutom registreras information om ordnande av myndigheternas samarbete och särskild information om de uppgifter som utsökningsmyndigheten inhämtar i utsökningsärendet.

Informationslagrets datamaterial specificeras närmare i 1 kap. 26 § i utsökningsbalken.

Sökvillkor för uppgifter

Ur informationslagret för utsökningens verkställighet kan uppgifter sökas till exempel med ärendets identifieringsuppgifter, en persons eller juridisk persons identifieringsuppgift, namn eller del av namnet, adress, kontonummer och olika identifieringsnummer som utsökningens verksamhetsstyrningssystem skapat.

I samband med en begäran om information rekommenderas att man anger så exakta uppgifter som möjligt om ärendet eller handlingarna, såsom personbeteckning eller FO-nummer och ärendenummer, om dessa är kända. Uppgifterna underlättar identifieringen av den begärda handlingen eller sökandet av den begärda informationen. Av Utsökningsverket kan också begäras ärendets diarieuppgifter, med hjälp av vilka begäran om handlingar kan specificeras närmare.

Utsökningsärendenas uppgifter kan listas till exempel på basis av ärendets nummer, rubrik eller part.

Informationssystem

Informationslagren för utsökningens verkställighet används i Uljas-systemet vid utsökningens verkställighet. Uppgifterna för utsökningens verkställighet lagras också i Flex-systemet, som innehåller ett arkiv av operativa handlingar. Utsökningens system för e-tjänsten baseras på informationslagren i Uljas-systemet.

Handlingarna som hör till informationslagret för utsökningens verkställighet förvaras i övervakade nätmiljöer och lokaler med åtkomstkontroll.

Precisering av uppgifternas tillgänglighet

De handlingar som ska förvaras varaktigt vid utsökningens verkställighet har delvis överförts i elektronisk form till Nationalarkivet. Handlingar i pappersform som ska arkiveras kommer att massdigitaliseras för Nationalarkivet senast år 2025–26.

I utsökningens e-tjänst kan gäldenärerna se sin utsökningssituation som helhet, bland annat granska sina utsökningsärenden, ladda ner och skriva ut Gäldenärens utsökningsärenden-utskriften och göra olika ansökningar. Utsökningens sökande kan bland annat granska utsökningsärenden och svara på saldoförfrågan för utsökningsärenden i passivregistret.

I egenskap av medborgare kan en person beställa intyg som gäller en namngiven person ur utsökningsregistret. Intyget innehåller utsökningsuppgifter för två års tid.

Närmare information om e-tjänsten finns på sidan Kundtjänst på Utsökningsverkets webbplats.

Tillgänglighet via tekniskt gränssnitt

Uppgifterna är inte tillgängliga med hjälp av ett tekniskt gränssnitt.

Informationslagret för administrativa ärenden

Informationslagrets användningssyfte

Uppgifterna i informationslagren används för hanteringen av Utsökningsverkets administrativa ärenden och för fullgörandet av de myndighetsuppgifter som Utsökningsverkets centralförvaltning svarar för.


Informationslagret för administrativa ärenden upprätthålls för registrering och uppföljning av ärenden. De administrativa ärendena är uppdelade i allmänna förvaltningsärenden (till exempel ledning av Utsökningsverket, utlåtanden och utnämningsärenden), personalärenden (till exempel administration av anställningsförhållanden), ekonomiärenden (till exempel planering och förvaltning av Utsökningsverkets ekonomi), nationella och internationella samarbeten och juridiska ärenden (till exempel besvärsärenden och ärenden som gäller statens skadeståndsansvar).


I informationslagret för administrativa ärenden registreras uppgifter om ärenden som behandlas eller har behandlats, behandlingsskeden av ärendena och handlingar i anslutning till behandlingen av ärendena. Ärenderegistret upprätthålls för fullgörandet av handlingsoffentligheten, specificering av begäran om uppgifter, strukturering av handlingar och andra motsvarande uppgifter, ordnande av åtgärder i anslutning till behandlingen av ärenden och uppföljningen av behandlingstiderna.

Informationslagrets datamaterial

I informationslagret för administrativa ärenden registreras uppgifter om vem som har inlett ärendet, ärendekategori och en uppgift som specificerar ärendetypen. Ärendena registreras i Hilda-systemet. I informationslagret registreras dessutom uppgifter om eventuella interimistiska åtgärder som vidtagits i ärendet, såsom utredningar eller utlåtanden, samt uppgifter om ett beslut eller annan avslutande åtgärd i ärendet. Av handlingen ska framgå typ eller benämning, tidpunkten för ankomst eller upprättande, hur handlingen kommit in och uppgiften om vem som sänt, upprättat eller godkänt handlingen.

Sökvillkor för uppgifter

Ur informationslagret för administrativa ärenden kan uppgifter sökas till exempel med ärendets identifieringsuppgifter (diarienummer), handlingens typ eller rubrik eller med uppgifter som gäller en part. Dessutom kan informationslagret användas för att hämta ärendelistor över registrerade ärenden samt ärendekort för behandlingen av enskilda ärenden och handlingar.

I samband med begäran om uppgifter lönar det sig att uppge datum för handlingen eller när ärendet inletts, om känt. Dessa uppgifter underlättar ofta specificeringen av den begärda handlingen. Utsökningsverket kan också tillfrågas om ärendets diarieuppgifter, med hjälp av vilka begäran om handlingar kan specificeras närmare.

Informationssystem

Informationslagret för administrativa ärenden används i Hilda-systemet och de operativa informationssystemen för statsförvaltningens personal- och ekonomiförvaltning såsom Kieku, Handi och M2.

Handlingar som hör till informationslagret för administrativa ärenden förvaras i övervakade nätmiljöer och lokaler med åtkomstkontroll.

Tillgänglighet via tekniskt gränssnitt

Uppgifterna är inte tillgängliga med hjälp av ett tekniskt gränssnitt.