Grunderna för vårt hållbarhetsarbete
Vårt hållbarhetsarbete grundar sig på våra uppgifter och vår strategi. I vår hållbarhetsrapport redogör vi för resultaten av Utsökningsverkets hållbarhetsarbete 2024. Vår verksamhet, dvs. vårt handavtryck, påverkar i synnerhet uppnåendet av FN:s mål 16, 10 och 17 för hållbar utveckling. I hållbarhetsarbetet beaktar vi fotavtrycket av vår egen verksamhet, dvs. de negativa konsekvenserna för verksamhetsmiljön.
Det globala målet 16 främjar fredliga samhällen och garanterar tillgång till rättstjänster: det byggs effektiva institutioner med ansvarsutkrävande på alla nivåer. Genom att effektivt och högklassigt verkställa domar och andra utsökningsbara beslut säkerställer Utsökningsverket att rättsskyddet tillgodoses i samhället. Genom att ordna vår kundservice på ett kundorienterat sätt – men samtidigt med beaktande av de ekonomiska kraven – kan Utsökningsverket på bästa sätt säkerställa att våra tjänster är tillgängliga för alla.
Genom att främja mål 10 bidrar vi till att minska ojämlikheten inom och mellan länderna. Utsökningsverkets strategiska mål att förebygga överskuldsättning förverkligar detta mål. Genom arbetet med förebyggande ekonomirådgivning samt genom att främja enhetlighet i vår verksamhet och likabehandling vid vårt ämbetsverk bidrar vi till att minska ojämlikhet.
Genom att påverka mål 17 stöder vi allt starkare verkställandet av hållbar utveckling och det globala partnersamarbetet. Utsökningsverket bygger partnersamarbete genom att agera tillsammans med andra aktörer. Vi arbetar som en del av nätverk och utbildar intressentgrupperna. Vi utvecklar tjänsterna genom att lyssna på responsen.
Utsökningsverket upprättade den första ansvarsfullhetsrapporten för 2022, då rapporten utarbetades i en arbetsgrupp under ledning av riksfogdens kansli. Ansvarsfullhetsrapporten för 2023 bearbetades utifrån föregående års rapportering som tjänsteuppdrag vid riksfogdens kansli. I rapporteringen 2024 bearbetades ansvarsfullhetsrapporteringen i samarbete med ämbetsverkets resultatstyrning. Vårt ansvarsfullhetsarbete är bara i början och vårt mål är att kontinuerligt utveckla vårt ansvarsfullhetsarbete under 2024 och att utvidga den grupp som deltar i beredningen.



Utsökningsverket som organisation
Utsökningen är en del av rättsväsendet och justitieministeriets förvaltningsområde. Utsökningsverkets mål är att så många som möjligt ska klara av sina skyldigheter och att parterna kan lita på att deras rättigheter tillgodoses vid utsökning. Utsökningen tryggar att rättigheterna och skyldigheterna tillgodoses i samhället. Utsökningsverkets grundläggande uppgift är att verkställa domar och andra utsökningsbara beslut.
Utsökningsverket är ett riksomfattande ämbetsverk som består av riksfogdens kansli, som fungerar som centralförvaltningsenhet, samt av åtta verksamhetsenheter som sköter operativa verkställighetsuppgifter och deras stödfunktioner. Utsökningsverket har cirka 1 100 anställda och dess verksamhetsställen finns på 64 orter på olika håll i Finland.
Utsökningsverkets värderingar är rättvisa, serviceanda, förtroende och kontinuerlig utveckling.
Utsökningsverket är tvåspråkigt.
Konkursombudsmannens byrå
Konkursombudsmannens byrå är en självständig specialmyndighet som övervakar förvaltningen av konkursbon inom justitieministeriets förvaltningsområde. Från och med den 1 januari 2025 hör byrån i egenskap av specialmyndighet till ämbetsverket Specialmyndigheterna inom justitieförvaltningen. Byråns verksamhet grundar sig på lag och dess centrala uppgifter är att främja god boförvaltningssed och att övervaka boförvaltarnas verksamhet. Syftet med konkursombudsmannens byrås verksamhet är också att i samarbete med andra myndigheter förebygga ekonomisk brottslighet i samband med konkurser. Byrån har tio fast anställda tjänstemän och verksamhetsställe i Helsingfors.