Ensimmäinen vuosi Ulosottolaitoksena on ollut työläs, mutta onnistunut

Ulosottolaitos

ou­lu­kuun alus­sa tuli vuo­si täy­teen Ulos­ot­to­lai­tok­sen uu­del­le or­ga­ni­saa­tiol­le. Uu­dis­tuk­sen lop­pu­ki­ri otet­tiin kes­kel­lä ko­ro­na­pan­de­mi­aa ja suu­rin osa työn­te­ki­jöis­tä teki etä­töi­tä. Val­ta­kun­nan­vou­ti Ju­ha­ni Touko­la ker­too, mil­tä vuo­si uu­des­sa vi­ras­tos­sa on näyt­tä­nyt.

− Uudistus on ollut suuri ja työläs, ja se on jouduttu toteuttamaan koronapandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa. Osa loppuvalmistelusta, muun muassa rekrytointeineen jäi lyhyeksi valtioneuvoston ja oikeusministeriön asetusten viipymisen johdosta. Uudistus saatiin kuitenkin käyntiin ilman vakavia ongelmia ja tärkeää oli, että tietotekniikka saatiin nopeasti toimimaan ongelmitta, kertoo Toukola.

Vuosi on kulunut rekrytoinneissa ja toimintojen säätämisessä ja järjestämisessä. Viroissa on ollut talon sisäistä liikettä, mutta myös uusia virkamiehiä on saatu mukaan toimintaan.

− Tämän kokoisen organisaation ja monimutkaisen toiminnallisuuden ohjaaminen ja kehittäminen vaatii paljon aikaa ja vaivaa − työ jatkuu ja parempaan suuntaan mennään koko ajan, toteaa Toukola.

Etätyö, korona ja uuden organisaation toimintatapoihin totutteleminen on ollut henkilöstölle paitsi erikoinen tilanne myös vaatinut jokaiselta venymistä ja uuden opettelua.

− Henkilökunnalle aika on ollut rankkaa ja työssä jaksamiseen ei voida tällä hetkellä liikaa panostaa. Suuri kiitos uudistuksen onnistumisesta kuuluu sitoutuneelle ja ammattitaitoiselle henkilöstöllemme, kiittää Toukola.

Rekrytointi on ollut iso ponnistus – tuloksellisuus pysynyt hyvänä

Organisaatiouudistus aiheuttaa aina liikehdintää henkilöstössä. Ulosottolaitoksen sisällä on ollut paljon vaihtuvuutta virkojen välillä.

− Rekrytoinnin määrä henkilöstön sisäisen liikkuvuuden takia ja sen aiheuttama vaiva ja pitkään kestänyt Ulosottolaitoksen aliresurssointi yllätti, kertoo Toukola.

Vaikka organisaatiossa on eletty aaltoliikkeen mukana kulunut vuosi, on toiminta pysynyt tuloksellisena.

− Hieman itseäni yllätti myös – tosin erittäin iloisesti – että toiminnan tuloksellisuus on pysynyt näin hyvänä uudistuksen ja poikkeusolojen aiheuttamista hankaluuksista huolimatta. Jälleen kerran kiitos kuuluu hienosta työstä ja jaksamisesta henkilökunnalle, kertoo Toukola.

Uudistus vaikuttaa aina myös asiakkaisiin

Uusien toimintatapojen myötä uudistus on näkynyt myös Ulosottolaitoksen asiakkaille.

− Uudistuksen pitäisi näkyä tietysti asiakkaillekin positiivisesti, mutta realismia on, että uudistus tuo joksikin aikaa kitkaa myös asiakkaitten näkökulmasta. Tärkeää olisi, että asiat toimivat ja löytyy nopeasti oikea käsittelijä, joka voi antaa hyvää asiakaspalvelua, kun sitä tarvitaan, toteaa Toukola.

Muutos poikii yleensä myös kritiikkiä kiitoksen lisäksi. Ulosottolaitoksen näkökulmasta muutostilanteesta on kuitenkin selvitty haasteisiin nähden oikein hyvin.

− Yksittäistä arvostelua on uudistuksen alkuaikoina tullut, mutta ei suurempaa. Olemme tässäkin selvinneet paljon paremmin kuin monet muut hallinnonalat omissa uudistuksissaan, kertoo Toukola.

Ensi vuodelle toiveissa tasaantumista ja tapaamisia

Toiveena vuodelle 2022 on saada perustoiminnat vakiinnutettua ja pitää huolta henkilöstön hyvinvoinnista.

− Tarkoituksena on saada rekrytoinnit päätökseen, jotta joukkue tulee täysilukuiseksi. Vakiinnutetaan työnkulut, jotta epätietoisuus ei syö tulosta ja työssä viihtymistä. Panostetaan työhyvinvointiin ja koulutukseen, kertoo Toukola.

Ulosottolaitosta auttaa kehitystyössä eteenpäin juuri alkanut laatuhanke. Valtakunnanvoudin toiveena on myös päästä tapaamaan työntekijöitä kentälle.

− Kehitetään maltillisesti toimintaa eteenpäin siten, että saamme tämän uudistuksen rauhassa ja huolella hyvin toteutetuksi. Toiveena olisi päästä takaisin normaalimpaan työskentelyyn, kertoo Toukola.

Lisää uutisia