Det första året som Utsökningsverket har varit ansträngande men framgångsrikt
I början av december fyller Utsökningsverkets nya organisation ett år. Slutspurten för reformen skedde mitt i coronapandemin och merparten av anställda arbetade på distans. Riksfogde Juhani Toukola berättar om året vid det nya ämbetsverket.
– Reformen har varit stor och besvärlig och vi har varit tvungna att genomföra den under exceptionella omständigheter på grund av coronapandemin. En del av de sista förberedelserna, bland annat rekryteringen förkortades på grund av att statsrådets och justitieministeriets förordningar dröjde. Reformen kom dock igång utan större problem och det var viktigt att informationstekniken fungerade från början utan problem, berättar Toukola.
Under året har vi rekryterat och justerat och organiserat funktioner. Vi har haft intern rörlighet men också fått med nya tjänstemän.
– Det tar mycket tid och möda att styra och utveckla en så här stor organisation och komplex verksamhet – arbetet fortsätter och det blir bättre hela tiden, konstaterar Toukola.
Distansarbete, corona och att vänja sig till den nya organisationens arbetssätt har inte bara varit en speciell situation för personalen men också krävt att alla anstränger sig och lär sig nytt.
– Det har varit en besvärlig tid för personalen och varje insats för att främja ork i arbetet behövs. Det är verkligen tack vare vår engagerade och kunniga personal att reformen har varit lyckad, tackar Toukola.
Rekryteringen har krävt en stor insats – resultatet fortfarande bra
En organisationsreform leder alltid till personaländringar. Inom Utsökningsverket har det varit mycket rörlighet.
– Vi blev förvånade över mängden rekrytering på grund av intern förflyttning av personal och hur den ledde till besvär och långvarig underbemanning, berättar Toukola.
Även om verksamheten har gått upp och ner under året, är organisationen fortfarande produktiv.
– Jag blev lite förvånad – dock mycket positivt – att verksamhetens resultat har varit så här bra trots reformen och de komplikationer som undantagsförhållandena har orsakat. Än en gång måste jag tacka personalen för deras fina arbete och styrka, säger Toukola.
Förnyelse påverkar alltid också kunderna
I och med att Utsökningsverket har nya arbetssätt har även kunderna märkt förnyelsen.
– En förnyelse borde förstås ge positiva effekter även för kunderna, men i verkligheten skapar en reform alltid lite problem. Det är viktigt att allt fungerar och att kunden snabbt kan hitta rätt handläggare som kan ge bra kundservice när det behövs, konstaterar Toukola.
Även om det finns mycket att tacka för medför en ändring vanligtvis också kritik. Ur Utsökningsverkets synvinkel har man dock klarat ändringssituationen bra med tanke på utmaningarna.
– Det har varit enstaka kritiska röster under början av förnyelsen, men ingenting allvarligt. Vi har klarat även detta mycket bättre än många andra förvaltningsområden vid sina reformer, berättar Toukola.
Hopp om stabilisering och möten nästa år
Det man önskar nu för 2022 är stöd för grundläggande funktioner och personalens arbetshälsa.
– Att vi avslutar rekryteringarna och får fullt manskap. Etablerar arbetsflöden så att ovisshet inte minskar resultatet och trivseln i arbetet. Satsar på arbetshälsa och utbildning, berättar Toukola.
Utsökningsverkets utvecklingsarbete får stöd från ett kvalitetsprojekt som nyligen inletts. Riksfogden hoppas också på att kunna träffa anställda på plats.
– Vi utvecklar verksamheten sakta men säkert så att vi kan genomföra reformen bra, i lugn och ro och med omsorg. Önskemålet är att normalisera arbetet. Jag skulle också vilja besöka verksamhetsställen för att träffa människorna, berättar Toukola.