Förord av ledningen för Konkursombudsmannens byrå

I slutet av 2024 bevakade Konkursombudsmannens byrå cirka 4 000 anhängiga konkurser. Samma år avgjordes 114 bevakningsärenden, av vilka 26 var riktade till konkursombudsmannen med begäran om åtgärd. Vid årets slut fanns det cirka 500 anhängiga offentliga konkursboutred¬ningar som förlängts med statens medel.

Personalen är konkursombudsmannens byrås viktigaste resurs. Tjänstemännen har vanligtvis en mycket lång yrkesbana, vilket berättar om att Konkursombudsmannens byrå är en uppskattad arbetsplats. Det är viktigt att ta hand om personalen. Konkursombudsmannens byrå stöder personalens utveckling och karriärutveckling. Personalens välbefinnande utreds aktivt genom olika enkäter och andra åtgärder, och byrån strävar efter att reagera på resultaten så effektivt som möjligt. Upplevelsen av likabehandling är en del av personalenkäterna. Resultaten var utmärkta i den enkät som genomfördes i fjol och som grundar sig på statens gemensamma plattform Tutka: I arbetsgemenskapen fick jämlikheten värdet 4,22/5 och arbetstillfredsställelsen som helhet värdet 4,19/5.

Konkursombudsmannens byrå har under de senaste åren satsat kraftigt på att utveckla e-tjänsten. Byråns webbplats förnyades 2024 med målet att göra den så tillgänglig som möjligt och att aktivt informera om byråns verksamhet.

Konkursombudsmannens byrå har avstått från flera verksamhetsställen och det finns numera endast en byrå. Medlemmarna deltar i regel i ett flertal möten, t.ex. borgenärssammanträdena, via distansförbindelse. Personalen vid konkursombudsmannens byrå utför i betydande utsträckning distansarbete. Kontoret använder papperspost endast marginellt. Genom det utvecklingsarbete som inleddes 2025 strävar byrån efter att slopa pappersarkiveringen av substansärenden.

Konkursombudsmannens byrå deltar i bekämpningen av ekonomiska oegentligheter och grå ekonomi. Byrån deltar i genomförandet av två projekt i åtgärdsprogrammet för bekämpning av grå ekonomi och ekonomisk brottslighet 2024–2027: utredning av registret över boförvaltare och boutredningsmän som antecknats i Petteri Orpos regeringsprogram samt projektet professionella medhjälpare som leds av skatteförvaltningen.

De mål som valts ut för rapportering i ansvarsrapporten är gemensamma för bokföringsenheten. Både Utsökningsverket och Konkursombudsmannens byrå främjar måluppfyllelsen. Rapporten lyfter främst fram Utsökningsverkets statistikuppgifter, eftersom Konkursombudsmannens byrå som en liten specialmyndighet skulle ha en mycket marginell inverkan på den gemensamma statistiken, och eftersom enhetlig statistik inte finns att tillgå.

Konkursombudsmannens byrå har fram till utgången av rapporteringsperioden hört till Utsöknings-verkets bokföringsenhet. Den gemensamma ansvarsrapporteringen upphör då Konkursombuds-mannens byrå har övergått till den nya bokföringsenheten. Konkursombudsmannens byrå och dess personal har förbundit sig att främja de utvalda målen för hållbar utveckling i den grad det är möjligt med beaktande av byråns uppgifter och storlek.

Terhi Maijala
konkursombudsman