Likabehandling och minskning av ojämlikhet

Detta innebär för oss
Ett effektivt utsökningsverk förhindrar okontrollerad skuldsättning och förebygger att ekonomiska problem hopar sig genom att snabbt inleda indrivningsåtgärder. Utsökningsverket arbetar för att förebygga överskuldsättning och att på så sätt minska de olägenheter som skuldsättning orsakar och främja medborgarnas ekonomiska kunnande. Genom vårt arbete stöder vi medborgarna att ha kontroll över sitt liv och förebygger utslagning. I beslutsfattandet beaktar vi likabehandling förverkligas.
Vi förebygger överskuldsättning genom att främja ekonomiskt kunnande
Den förebyggande ekonomirådgivningen har i uppgift att förbättra rådgivningen till medborgarna om hur de hanterar sin personliga ekonomi, att förebygga uppkomsten av skuldproblem och att sprida information om utsökningsförfarandet. Den förebyggande ekonomirådgivningen utbildar intressentgrupper för att förbättra deras förutsättningar att ta upp ekonomiska frågor och skuldfrågor i sitt arbete. År 2024 har cirka 17 årsverken inriktats på förebyggande ekonomirådgivning.
En särskild målgrupp för förebyggande ekonomirådgivning är unga under 29 år och yrkesutbildade personer som arbetar med unga. Arbetet riktas till unga för att de ska ha förutsättningar att undvika överskuldsättning i ett tidigt skede. År 2024 var cirka 48 procent av de kunder som den förebyggande ekonomirådgivningen nådde ut till unga eller yrkesutbildade personer som arbetar med unga.
Ekonomirådgivningarna vägleder medborgarna i ekonomiska frågor, och utsökningen deltar i den ekonomiska rådgivningsverksamheten i hela landet. Under året har det funnits cirka 40 ekonomirådgivningar, vilka haft cirka 2 700 besökare. Enligt en utredning 2024 hade cirka hälften av ekonomirådgivningens kunder ännu ingen anteckning om betalningsstörning och de hade proaktivt sökt sig till tjänsterna innan skuldproblemen fördjupats.
Case: Ekonomirådgivningarna hjälper i ekonomiska frågor
Ekonomirådgivningen är en tjänst med låg tröskel där man kan diskutera vardagliga penningfrågor utan tidsbokning. I Ekonomirådgivningen kan kunden vara anonym, men kunden kan också uppge sin identitet och sitt samtycke till att det egna utsökningsärendet granskas i Utsökningsverkets datasystem.
Vi hänvisar kunderna till tjänsterna
Utmätningsmännen kan i sitt arbete upptäcka medborgarnas servicebehov och de har möjlighet att hänvisa dem vidare till olika tjänster. Utmätningsmannen kan i sitt arbete observera till exempel spelberoende eller att gäldenären skulle ha nytta av skuldsanering i sin situation. Utsökningsverket har sedan 2023 producerat utbildning i servicehandledning för personalen i syfte att förbättra rådgivningen.
År 2024 utreddes som en del av statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet (Publikations-serien för statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet 2024:30) hur väl polisens, Brottspåföljdsmyndighetens och Utsökningsverkets kunder styrs till tjänsterna. I intervjuerna som ingick i undersökningen lyftes det fram att största delen (67 %) av svararna vid Utsökningsverket inte en enda gång hade deltagit i arbetsgivarens utbildning eller introduktion om hur hänvisningen till tjänster ska göras. Av svararna hade 33 procent deltagit i dessa utbildningar minst en gång. Endast nio personer svarade på kundenkäten och av dem ansåg mycket få (4 %) att de i samband med uträttandet av ärenden hos Utsökningsverket 2022 och 2023 hade fått information om de tjänster och stödformer som den offentliga sektorn, den privata sektorn eller organisationer tillhandahåller. Även om mycket få svarare nåddes i utredningsarbetet, har ämbetsverket identifierat behoven av att utveckla servicehandledningen och Utsökningsverket har börjat främja servicehandledningen samt utarbeta metoder för en framgångsrik rådgivning.
Främjande av enhetlighet i vår verksamhet och likabehandling på arbetsplatsen
Vi följer upp att utsökningsförfarandet genomförs enhetligt i vår verksamhet och stärker tjänste-männens yrkeskompetens genom att utbilda personalen. År 2024 ordnades cirka 90 utbildnings-evenemang, dvs. cirka 500 utbildningstimmar, i vilka antalet deltagare var cirka 9 500. Deltagandet i utbildningarna motsvarar 8,3 gånger per årsverke. Utsökningsverket strävar också efter att påverka utvecklingen av lagstiftningen om utsökningsförfarandet så att lagstiftningen främjar en enhetlig rättskipning.
Vi utvärderar genomförandet av likabehandling genom att lyssna till vår personal och vi låter årligen genomföra personalundersökningen Radar, där vår personal bedömer hur likabehandlingen av människor förverkligas vid Utsökningsverket. År 2024 gav personalen vitsordet 3,8 på bedöm¬nings-skalan 1–5, vilket är ett bra betyg.
Förverkligandet av jämställdhet och likabehandling i Utsökningsverkets verksamhet utreddes bland personalen. Ungefär hälften av personalen svarade på enkäten. Cirka 80 procent av svararna bedömde att jämställdheten mellan könen förverkligas bra eller mycket bra på arbetsplatsen. Av svararna har 92 procent inte upplevt något diskriminerande förfarande på grund av kön eller könsidentitet under det senaste året. Av svararna har 4 procent upplevt diskriminering. Enligt 70 procent av svararna förverkligas likabehandlingen ganska bra eller mycket bra bland personer som hör till (religiösa, etniska, språkliga) minoritetsgrupper vid Utsökningsverket. Svaren kommer att ligga till grund för utarbetandet av en jämställdhets- och likabehandlingsplan.
Case: Anonym rekrytering 2024
Utsökningsverket har genomfört tre anonyma rekryteringar 2024. Anonym rekrytering främjar att ansökningarna behandlas jämlikt och på basis av yrkesskicklighet och kompetens under rekryteringsprocessen. Erfarenheterna av anonym rekrytering har varit goda. Vid behandlingen av ansökningarna har man genuint kunnat fästa uppmärksamheten vid att granska sökandenas kompetens och yrkesskicklighet. Målet är att även i fortsättningen hålla rekryteringarnas anonymitet som ett faktiskt alternativ och uppmuntra cheferna att använda anonym rekrytering.