Partnerskap och samarbete

Sustainable-Development-Goals_icons-17-1

Detta innebär för oss

Utsökningsverket är en del av rättsväsendet och vi vill utveckla våra tjänster så att det går smidigt att uträtta ärenden inom rättstjänsterna. Vi utvecklar tjänsterna i samarbete med våra intressentgrupper, genomför förebyggande ekonomirådgivning i samarbete med flera myndigheter och utbildar våra intressentgrupper.

Genom samarbete ökar vi genomslagskraften

Vi samlar in respons från dem som använder tjänsterna i utvecklingssyfte och utvecklar vår verksamhet i samarbete med intressentgrupperna. Vi fungerar som intressentgruppernas samarbetspartner och deltar i utvecklingsprojekt tillsammans med aktörer från andra förvaltningsområden och aktörer från den tredje sektorn. Utsökningsverket utbildar och utfärdar anvisningar om utsökningsförfarandet bland annat till dem som meddelats betalningsförbud. I utsökningsförfarandet delar vi också ut information till andra aktörer och i samarbetet med intressentgrupper deltar vi aktivt för att bekämpa grå ekonomi.

Utsökningsverket ger förebyggande ekonomirådgivning tillsammans med ekonomi- och skuldrådgivningen. Vår målsättning för samarbetet är att över 50 procent av tjänsterna planeras och genomförs tillsammans med ekonomi- och skuldrådgivningen. År 2024 planerades och genomfördes 48 procent av tjänsterna i samarbete mellan flera myndigheter.

Den förebyggande ekonomirådgivningen utbildar yrkesutbildade personer hos intressentgrupperna, vilka i sitt arbete möter medborgare med ekonomiska svårigheter. Samarbetet med yrkesutbildade personer hos intressentgrupperna ökar verksamhetens genomslagskraft. År 2024 deltog den förebyggande ekonomirådgivningen i cirka 760 olika regionala evenemang, av vilka 29 procent ordandes för intressentgrupperna. Dessutom deltog den förebyggande ekonomirådgivningen i cirka hundra riksomfattande evenemang, av vilka 70 procent ordnades för intressentgrupperna. På sammanlagt 290 evenemang nåddes cirka 13 650 deltagare från intressentgrupperna.

Vi ordnar utbildning för yrkesutbildade personer hos intressentgrupperna på webbutbildningar som ordnas cirka sex gånger om året och som samlar deltagare från hela Finland. År 2024 behandlade våra utbildningsteman utsökningsförfarandet och ekonomihanteringen ur ett mångsidigt perspektiv. Vi bygger upp samarbetet med intressentgrupperna med ett nyhetsbrev om förebyggande ekonomirådgivning inom utsökning, vilket publiceras trefyra gånger per år.

Case: Försök med virtuell ekonomirådgivning

Ekosystemet för överskuldsättning var ett nätverk som fungerade 2022–2024 och som sammankallades och koordinerades av Skatteförvaltningen. Målet var att utveckla kundorienterade tjänster för överskuldsatta i samarbete mellan olika aktörer, och försöket med virtuell ekonomirådgivning i januari–februari 2024 var en del av ekosystemets verksamhet. I försöket deltog FPA, MIELI rf, ekonomi- och skuldrådgivningen, Utsökningsverket och Skatteförvaltningen.

Försöket med virtuell ekonomirådgivning var tudelat. Den första delen bestod av en virtuell ekonomirådgivning med tidsbokning och den andra delen av ett gruppchattförsök: gruppchatten Penningbekymmer i barnfamiljen. Varannan gång var MIELI rf:s anställda närvarande och varannan gång fanns det även med experter från utsökningen, ekonomi- och skuldrådgivningen och Skatteförvaltningen.

Ekonomirådgivningen med tidsbokning fungerade så att FPA:s indrivningscenter och yrkesutbildade personer inom det sociala området från olika delar av Finland som kallats att delta i försöket erbjöd och bokade tider via FPA:s tidsbokningskalender. Under mötet träffade kunden en yrkesutbildad person vid FPA, en ekonomi- och skuldrådgivare och en expert vid utsökningen samt vid behov kunde en sakkunnig från Skatteförvaltningen kallas att närvara.

Tisdagar i januari–februari erbjöds 30 tidsbokningstider, av vilka 20 förverkligades. Enligt kundresponsen upplevde tre av fyra att det multiprofessionella mötet var nyttigt.

En annan del av försöket var gruppchatten som genomfördes i samarbete med Mieli rf. Gruppchattarna marknadsfördes i sociala medier, men gruppchatten hade i genomsnitt endast några besökare. Under vintern genomfördes gruppchattar sex gånger tillsammans med ekonomi- och skuldrådgivningen, Folkpensionsanstalten och Skatteförvaltningen.