Verksamhetens fotavtryck
Med verksamhetens fotavtryck avses de negativa konsekvenser som organisationens existens medför för verksamhetsmiljön. I hållbarhetsarbetet har vi strävat efter att identifiera de faktorer i vår verksamhet som påverkar vårt fotavtryck. Vi har bedömt att vårt fotavtryck uppstår av lokaler, papperspost och resor. I fortsättningen är vårt mål att hitta metoder för att minska fotavtrycket av vår verksamhet.
Lokaler
Utsökningsverket har förbundit sig att följa justitieförvaltningens gemensamma arbetsmiljö- och lokalkoncept samt statens lokalstrategi. Genom dessa förenhetligas och styrs planeringen av lokalerna inom förvaltningsområdet.
Vi är medvetna om att lokalerna och användningen av lokalerna har negativa konsekvenser för verksamhetsmiljön. Dessa konsekvenser uppstår av underhållet av lokalerna, såsom av avfall, el och uppvärmning och av själva verksamheten, såsom utskrifter. Dessutom medför lokalernas existens konsekvenser under byggnadens hela livscykel. Utsökningsverket hade inte tillgång till ovan nämnda uppgifter om de lokaler som används när rapporten utarbetades. I fortsättningen strävar man inom hållbarhetsarbetet efter att följa upp dessa uppgifter vad gäller lokalerna.
Användningsgraden för utsökningsverkets lokaler är cirka 25–30 procent, vilket innebär att lokalernas effektivitet måste förbättras.
Papperspost
Vårt mål är att minimera andelen brevpost och vi främjar digital myndighetskommunikation. Utsökningsbreven skickas för att läsas på Suomi.fi-kontot, om det inte finns något hinder för att ta emot elektroniska meddelanden. År 2024 skickade Utsökningsverket cirka 3,7 miljoner brev, vilket är ett betydande antal jämfört med andra aktörer.
Hos utsökningen anhängiggörs något under tre miljoner ärenden varje år. Upp till 99 procent av utsökningsansökningarna anhängiggörs elektroniskt tack vare en aktiv utveckling av datasystemen. Utsökningens e-tjänst håller på att ersätta ärendehanteringen på papper.
Resekilometer för leveransbesök
Resor utgör en del av utmätningsmännens arbete. På grund av arbetsuppgifternas natur behöver utmätningsmännen ofta använda personbil som fortskaffningsmedel. Under 2024 uppgick utmätningsmännen bilresor till cirka 640 000 kilometer. För varje utmätningsman som utför förrättningsbesök innebär detta cirka 1 300 kilometer per år.
Resor
Vid utsökningsverket är andelen distansarbete stort. Varje dag arbetar cirka 75 procent av personalen på distans. Detta minskar resorna till arbetsplatsen och minskar även behovet av lokaler. Utsökningsverket utvecklar praxisen för distansarbete och möjligheterna till multilokalt arbete genom att beakta ämbetsverkets verksamhetsbehov och personalens välbefinnande.
I valet av plats för olika evenemang beaktar vi att de ska vara lätt tillgängliga. Vi föredrar att ordna evenemang på platser dit de flesta deltagare kan resa på nära håll och vi föredrar ansvarsfulla val i serveringen.
År 2024 genomfördes 33 procent av Utsökningsverkets utbildningsdagar för personalen på distans.