Utsökningsverkets leverantörsbrev

Utsökningsverket tar emot fakturor endast som nätfakturor enligt Europanormen och förutsätter att fakturan har ett beställningsnummer eller avtalsnummer och upphandlingsavtalets identifierare eller en konteringsreferens.

Utsökningsverket mottar, handlägger och arkiverar sina köpfakturor endast som nätfakturor. Vi ber Er skicka fakturorna som nätfakturor enligt Europanormen via statsförvaltningens operatör. Utsökningsverket har två olika nätfakturaadresser. Den ena är avsedd för fakturor som gäller verkställigheten av utsökningsärenden och den andra för fakturor som gäller Utsökningsverkets förvaltning.

Observera att statsförvaltningens e-fakturaoperatör förändrades 6.5.2024.

Fakturor som gäller Utsökningsverkets förvaltning

Vi förutsätter att fakturor som gäller Utsökningsverkets administrativa verksamhet innehåller ett avtalsnummer eller beställningsnummer och upphandlingsavtalets identifierare som vi har angett.

Fakturorna ska alltid adresseras till Utsökningsverket på adressen PB 2, 00067 Utsökningsverket. I faktureringsuppgifter ska klart nämnas vilket verksamhetsställe / verksamhetsställen eller verksamhetsenhet fakturan gäller.

Vår nätfakturaadress är:

E-fakturaadress/EDI-kod: 00372302414401

Peppol-adress 0216:00372302414401

Förmedlare: Posti Messaging Oy

Förmedlarkod: FI28768767

FO-nummer: 2302414-4

Momsnummer: FI23024144

Förmedling av inriktningsuppgifter med nätfaktura

Vi förutsätter att fakturan innehåller en inriktningsuppgift, dvs. ett beställningsnummer eller ett avtalsnummer, så att vårt fakturahanteringssystem kan utnyttja automation för att behandla fakturan. Vänligen ange inriktningsuppgiften på fakturan exakt i den form som den getts till er och i rätt fält i fakturans xml. Ni kan kontrollera att inriktningsuppgiften förmedlas i fakturans xml-format hos tillhandahållaren av ert faktureringssystem. Om ni använder leverantörsportalen Handi eller Baswares nätfaktureringstjänst för att göra nätfakturor förmedlas inriktningsuppgiften i fakturans xml-format.

Om det finns ett enda litet fel i inriktningsuppgiften eller om det efter den har lagts till text, tecken eller mellanslag som inte hör till inriktningsuppgiften, kan automationen inte utnyttjas vid behandlingen av fakturan. En faktura får endast ha en inriktningsuppgift, dvs. ett avtalsnummer eller ett beställningsnummer. Med andra ord, om ni till exempel fakturerar för två olika avtal/beställningar, ska de faktureras med separata fakturor och olika avtalsnummer eller beställningsnummer. Dessutom ska upphandlingsavtalets identifierare mellan Utsökningsverket och leverantören ska skickas I fältet ” Avtalsnummer ” i e-faktura (AgreementIdentifier i Finvoice XML) alltid om leverantören har informerats om detta.

Staten använder nätfakturaformatet Finvoice 3.0, där de rätta fälten för anmälan av inriktningsuppgifter och kontaktperson är följande:

  • upphandlingsavtalets identifierare i fältet AgreementIdentifier
  • avtalsnummer (börjar med VSK1) i fältet BuyerReferenceIdentifier
  • beställningsnummer (börjar med V1) i fältet OrderIdentifier
  • möjlig kontaktperson i fältet BuyerContactPersonName

Kontrollera med ert programhus att de begärda uppgifterna finns i rätt fält på nätfakturan.

Betalningsvillkor

Betalningsvillkoret är 21 dagar och grundar sig på finansministeriets allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster och varor (JYSE-villkoren). Enligt JYSE-villkoren förfaller nätfakturan till betalning när 21 dagar har förflutit sedan den godkända fakturan anlände.

Fakturabilagor

Vi tar också emot elektroniska bilagor till nätfakturorna. Bilagorna ska vara i pdf-format.

Lösningar för upprättande av nätfaktura

Leverantörsportalen Handi

Om ni inte använder ett system som genererar nätfakturor kan ni använda leverantörsportalen Handi som staten tillhandahåller för att sammanställa och sända fakturor. För att börja använda portalen ska ni kontakta hankinta.uo(a)oikeus.fi och informera den e-postadress dit portalinbjudan skickas. I fortsättningen fungerar denna e-postadress som ert eget huvudanvändarnamn och med den kan ni skapa nya användarnamn för portalen. Utsökningsverket skapar en leverantörsinbjudan i Handi, Servicecentret för statens ekonomi- och personalförvaltning (nedan Palkeet) utför en teknisk granskning i den innan den skickas till er. Ni får ett e-postmeddelande med en inloggningslänk och mer information om leverantörsportalen. Om ni är en helt ny leverantör till staten frågar vi er i samband med registreringen i leverantörsportalen om uppgifter om företaget som ni ska komplettera och returnera till Palkeet. Den slutliga inloggningslänken till leverantörsportalen får ni när Palkeet har sparat era leverantörsuppgifter i ekonomistyrningssystemet.

Inloggningslänken till portalinbjudan gäller i 96 timmar. Om länken är föråldrad skickar Palkeet en ny länk på er begäran. Palkeet följer också upp leverantörsinbjudningar som man inte har reagerat på och skickar en ny länk. Ni får stöd i frågor som gäller ibruktagandet av leverantörsportalen Handi på adressen handitoimittajapalvelu(at)palkeet.fi eller från Palkeets kundsupport tfn 02955 64 060 under betjäningstiden (mån–fre kl. 8.00–16.15).

Basware Supplier Portal

Om ni inte har ett system som genererar e-fakturor, kan ni använda Baswares tillsvidare avgiftsfria e-faktureringstjänst (Supplier Portal) som staten tillhandahåller för att sammanställa och sända en e-faktura. Ni får anvisningar om hur ni loggar in i Basware Portal och hur ni använder den på Statskontorets webbplats. Vid frågor gällande användning får ni hjälp av Baswares telefonsupport.

Mer information angående fakturornas innehåll ges av e-post: hankinta.uo(a)oikeus.fi.

Fakturor som gäller verkställighet av Utsökningsärenden

Om fakturan gäller kostnader för verkställigheten av utsökningsärenden, till exempel värderingsutlåtanden för försäljning av utmätt egendom eller annonskostnader eller kostnader för vräkningar (t.ex. faktura för byte av lås) eller avbetalningsredovisningar (t.ex. faktura för bogsering).

Fakturan ska adresseras till Utsökningsverket på adressen PB 1, 00067 Utsökningsverket.

På fakturan i BuyerReferenceIdentifier-fältet ange det referensnummer som Utsökningsverkets beställare meddelat.

Vår nätfakturaadress är:

E-fakturaadress/EDI-kod: 0037230241446001

Förmedlare: Posti Messaging Oy

Förmedlarkod: FI28768767

FO-nummer: 2302414-4

Momsnummer: FI2302414-4

Betalningsvillkor

Betalningsvillkoret är 21 dagar och grundar sig på finansministeriets allmänna avtalsvillkor för offentlig upphandling av tjänster och varor (JYSE-villkoren). Enligt JYSE-villkoren förfaller nätfakturan till betalning när 21 dagar har förflutit sedan den godkända fakturan anlände.

Fakturabilagor

Vi tar också emot elektroniska bilagor till nätfakturorna. Bilagorna ska vara i pdf-format.

Mer information om att skicka fakturor som gäller verkställighet av utsökningsärenden fås av Utsökningsverkets beställare.