Intyg som kan beställas ur utsökningsregistret

Sidans innehåll

Intyg ur utsökningsregistret

Hos utsökningen kan du beställa ett intyg över en persons eller ett företags utsökningsuppgifter. Om dessa anteckningar inte finns i utsökningsregistret, ges även ett intyg över detta.

I intyget antecknas följande uppgifter som införts under de två år som föregår begäran om intyg:

  • sökandens och svarandens (borgenärens och gäldenärens) namn samt svarandens födelsedatum och hemkommun
  • utsökningsärendet, den tid ärendet har varit anhängigt och registrering som passivfordran
  • beloppet av borgenärens fordran och det belopp som redovisats till borgenären
  • hinderintygets art och datum

Intyget kan utfärdas för en tid av fyra år, om den som begär intyget visar att uppgifterna behövs för att trygga hans eller hennes försörjning eller något annat vägande enskilt intresse eller ett viktigt allmänt intresse.

Var och en har rätt att få veta vem som under de senaste sex månaderna har givits intyg om honom eller henne ur utsökningsregistret. Därför ska den som har begärt intyget meddela sitt namn, yrke och vistelse- eller hemort samt en eventuell anledning till ett intyg över de fyra föregående åren.

Intyg ur utsökningsregistret utfärdas inte för personer under 15 år.

Ett intyg ur utsökningsregistret innehåller nyttig information när du till exempel ska hyra ut en lägenhet, sälja på kredit, låna ut pengar, rekrytera eller vill bevisa din egen ekonomiska situation.

Ett intyg ur utsökningsregistret kan beställas via utsökningens e-tjänst. Då är priset på intyget 6 euro. För begäran om intyg behövs i detta fall personbeteckning eller FO-nummer för den person som intyget gäller.

Intyget kan också beställas hos kundtjänstänsten per e-post. Då kostar intyget 12,00 euro. Om beställaren av intyget är en privatperson, ska intyget på grund av datasäkerhet beställas med ett sekretessbelagt meddelande och för faktureringen ska beställaren uppge sin personbeteckning.

Utskrifter till parterna

Till en person som har varit gäldenär eller borgenär i ett utsökningsärende ges på begäran en utskrift om ärendehanteringsuppgifter ur informationssystemet för de föregående fyra åren och vid behov för en längre tid. Utskriften innehåller ärendehanteringsuppgifterna, frånsett personbeteckning, kontaktuppgifter och redovisningsadress. Även borgensmän och andra vilkas betalningsskyldighet kan påverkas av en viss fordrans preskription och belopp har rätt att få en utskrift.

Avgiften för intyget är 12,00 euro och det kan beställas hos kundtjänsten per e-post. Om beställaren av intyget är en privatperson, ska intyget på grund av datasäkerhet beställas med ett sekretessbelagt meddelande och för faktureringen ska beställaren uppge sin personbeteckning.

Intyget ges avgiftsfritt för ansökan om skuldsanering eller avtal som motsvarar skuldsanering eller reglering av borgens- och säkerhetsansvar.

Utskriften Gäldenärens utsökningsärenden

En gäldenär kan beställa utskriften Gäldenärens utsökningsärenden elektroniskt via utsökningens e-tjänst. En utskrift som beställs elektroniskt är avgiftsfri.

Medellöshetsintyg utan anhängiggörande

En borgenär har rätt att utan utsökningsansökan få ett medellöshetsintyg som berör gäldenären. Borgenären ska visa att han eller hon sannolikt har en fordran på den aktuella gäldenären. Av medellöshetsintyget framgår att gäldenären i ett utsökningsförfarande konstaterats vara medellös under de sex månader som föregick begäran och att utmätning inte har förrättats därefter. Den som begär intyget ska uppge sitt namn, fordran och grunden till den. Dessa uppgifter registreras i informationssystemet.

Avgiften för intyget är 12,00 euro och det kan beställas hos kundtjänsten per e-post. Om beställaren av intyget är en privatperson, ska intyget på grund av datasäkerhet beställas med ett sekretessbelagt meddelande och för faktureringen ska beställaren uppge sin personbeteckning.