Ulosottotietojen julkisuus

Viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) eli julkisuuslain mukaisesti jokaisella on oikeus saada tieto viranomaisen julkisesta asiakirjasta. Julkisuuslain lähtökohtana on viranomaisten asiakirjojen ja tietojen julkisuus. Ulosoton rekisteritiedoista sekä asiakirjoista huomattava osa on kuitenkin säädetty salassa pidettäviksi. Salassapitosäädöksen suojaavat erityisesti luonnollisen henkilön asemaa ulosottovelallisena.

Ulosottorekisteritietojen julkisuudesta säädetään ulosottokaaressa. Ulosottokaaren 1 luvun 30 §:n mukaisesti julkisia ovat sellaiset ulosottorekisteriin tallennetut tiedot, joista voidaan antaa 1 luvun 31 §:ssä tarkoitettu todistus. Muut ulosottorekisterin tiedot ovat salassa pidettäviä. Tarkempia tietoja ulosottorekisterin yleisöjulkisesta rekisteriotteesta sekä sen tilaamisesta löydät sivulta Ulosottorekisteristä tilattavia todistuksia.

Julkisuuslain 24 §:n 23 kohdan mukaisesti salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat asiakirjat, jotka sisältävät tietoa:

  • henkilön vuosituloista tai kokonaisvarallisuudesta
  • henkilön tuen tai etuuden perusteena olevista tuloista ja varallisuudesta taikka jotka muutoin kuvaavat hänen taloudellista asemaansa
  • ulosottoviranomaisen asiakirjat siltä osin kuin ne sisältävät sellaisia tietoja, jotka ulosottorekisteriin merkittyinä olisivat ulosottokaaren mukaan salaisia
  • tiedot luonnollisesta henkilöstä ulosottovelallisena ja ulosottoselvitys

Tämä säädös rajaa ulosottoviranomaisen hallussa olevien asiakirjojen julkisuutta. Vastaavat tiedot, jotka ulosottorekisteriin merkittynä olisivat salassa pidettäviä, tulee pitää salassa myös silloin, kun ne sisältyvät ulosottoviranomaisen hallussa olevaan asiakirjaan.

Ulosottoviranomaisen yksittäisessä asiakirjassa julkisia voivat ulosottokaaren 1 luvun 31 §:ssä määriteltyjen yleisöjulkisten tietojen lisäksi olla esimerkiksi ulosottotoimituksen kulkua ja toimituksessa tehtyä ratkaisua koskevat tiedot sekä ulosottotoimituksen kohdetta koskevat tiedot. Näidenkin tietojen osalta sovellettavaksi voi tulla jokin muu julkisuuslain 24 §:ssä määritelty salassapitoperuste.

Ulosoton asianosaisen tiedonsaantioikeudet

Ulosoton asianosaisiksi määritellään ulosottokaaressa täytäntöönpanon hakija (velkoja) ja täytäntöönpanon vastaaja (velallinen). Asianosaisella on julkisuuslain 11 §:n mukaisesti oikeus saada tieto muustakin kuin viranomaisen julkisen asiakirjan sisällöstä, jos kyseinen tieto on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Asiaosaisen tiedonsaantioikeus voi ulottua myös täytäntöönpanon kannata sivulliseen henkilöön, jos ulosotossa tehdyt toimenpiteet ovat vaikuttaneet hänen oikeuksiinsa, etuihinsa tai velvollisuuksiinsa. Asianosaiselle voidaan luovuttaa myös ulosottokaaren 1 luvun 34 §:n mukainen rekisteriote. Tarkempia tietoja ulosottorekisterin asianosaiselle tarkoitetusta rekisteriotteesta sekä sen tilaamisesta löydät sivulta Ulosottorekisteristä tilattavia todistuksia -sivulta.

Asianosaisen tiedonsaantioikeus voi estyä tai sitä voidaan lykätä julkisuuslain 11 §:n 2 momentissa esitetyillä perusteilla. Mikäli tiedon antamista lykätään, tiedot tulee antaa pyynnön esittäjälle heti kun perustetta lykkäykselle ei enää ole. Salassa pidettävien tietojen luovuttaminen asianosaiselle perustuu aina tapauskohtaiseen harkintaan. Asianosaista koskee saamansa salassa pidettävän tiedon osalta julkisuuslain 23 §:n mukainen vaitiolovelvollisuus ja hyväksikäyttökielto.

Asiakirjapyynnöt

Asiakirja- ja tietopyynnöt, jotka perustuvat tietojen julkisuuteen tai asianosaisen tiedonsaantioikeuteen tulee ensisijaisesti lähettää Ulosottolaitoksen keskushallinnolle sähköpostitse hallinto.uo(at)oikeus.fi tai postitse PL 2, 00067 Ulosottolaitos. Tarvittaessa pyynnöt voi tehdä myös henkilökohtaisesti asioimalla ulosoton toimipaikassa. Salassa pidettävän ja arkaluontoisen aineiston lähettämiseen kannatta käyttää oikeusministeriön turvapostia. Tarkemmat ohjeet turvapostin lähettämiseen löydät Oikeus.fi-sivulta.

Mikäli tiedonsaantioikeutesi perustuu asianosaisasemaan, kannattaa huomioida, että ulosottoviranomainen tarvitsee tietopyynnön yhteydessä henkilö- ja yhteystietosi asianosaisaseman tarkistamista ja asiakirjojen toimittamista varten.

Ulosoton tietovarannot

Ulosoton täytäntöönpanon tietovaranto

Tietovarannon käyttötarkoitus

Täytäntöönpanon tietovarannon tietoja käytetään ulosottoviranomaiselle lain mukaan kuuluvien täytäntöönpanotehtävien toteuttamisessa.

Tietovarantoon rekisteröidään tieto ulosottoasian vireille tulosta, tehdyistä täytäntöönpanotoimista ja muista käsittelytoimenpiteistä sekä tieto asian käsittelyn päättymisestä. Lisäksi tietovarantoon rekisteröidään tietoja ulosottoasioiden asianosaisista ja asian käsittelyn yhteydessä laadituista ratkaisuista ja muista asiakirjoista.

Tietovarannon tietoaineistot

Tietovarantoon tallennetaan ulosottoasioiden asianhallinnan edellyttämät tiedot, kuten asian käsittelyprosessin yksilöivä asianumero, asianimike, asianosaiset, asiassa suoritetut välitoimet (muun muassa maksut, maksukiellot, esteet), asiassa laaditut asiakirjat ja asian vireilletulotiedot sekä päättymistiedot. Lisäksi kirjataan yhteistoimintatietoja viranomaisten yhteistoiminnan järjestämisestä ja erityistietoja ulosottoviranomaisen hankkimista ulosottoasiaan liittyvistä tiedoista.

Tietovarannon tietoaineistot on tarkemmin määritelty ulosottokaaren 1 luvun 26 §:ssä.

Tietojen hakutekijät

Ulosototon täytäntöönpanon tietovarannosta tietoja voi hakea esimerkiksi asian tunnistetiedolla, henkilön tai juridisen henkilön tunnisteella, nimellä tai sen osalla, osoitteella, tilinumerolla sekä erilaisilla ulosoton toiminnanohjausjärjestelmän muodostamilla tunnistenumeroilla.

Tietopyynnön yhteydessä on suositeltavaa ilmoittaa asian tai asiakirjojen mahdollisimman tarkat tiedot, kuten henkilö- tai yritystunnus, ja asianumero(t), jos ne ovat tiedossa. Nämä tiedot edistävät pyydetyn asiakirjan yksilöintiä tai pyydetyn tiedon löytämistä. Ulosottolaitokselta voi tiedustella myös asioiden diaaritietoja, joiden avulla pyynnön esittäjä voi yksilöidä asiakirjapyyntönsä tarkemmin.

Ulosottoasioiden tiedot voidaan ilmoittaa esimerkiksi asian numeron, nimikkeen tai asianosaisen perusteella luokiteltuna.

Tietojärjestelmät

Ulosoton täytäntöönpanon tietovarantoja käytetään ulosoton täytäntöönpanon Uljas-järjestelmässä. Ulosoton täytäntöönpanon tietoja säilytetään myös Flex-järjestelmässä, joka sisältää operatiivisten asiakirjojen arkiston. Ulosoton sähköinen asiointipalvelu -järjestelmä perustuu Uljas-järjestelmän tietovarantoihin.

Ulosoton täytäntöönpanon tietovarantoon kuuluvia asiakirjoja säilytetään valvotuissa ja pääsynhallinnalla varustetuissa verkkoympäristöissä sekä toimitiloissa.

Tietojen saatavuutta koskevia tarkennuksia

Ulosoton täytäntöönpanon pysyvään säilytykseen määrätyt asiakirjatiedot on osittain siirretty sähköisenä Kansallisarkistoon. Arkistoitavat paperimuotoiset asiakirjat massadigitoidaan Kansallisarkistoon vuoteen 2025–26 mennessä.

Ulosoton sähköisessä asiointipalvelussa velalliset voivat tarkastella omaa kokonaistilannetta ulosotossa, muun muassa tarkastella omia ulosottoasioita, ladata ja tulostaa velallisen ulosottoasiat -tulosteen ja tehdä erilaisia hakemuksia. Ulosoton hakijat voivat muun muassa tarkastella ulosottoasioita ja vastata passiivirekisterissä olevan ulosottoasian saldotiedusteluun.

Kansalaisena voi tilata nimeämästään henkilöstä todistuksen ulosottorekisteristä. Todistuksessa on ulosottotiedot kahden vuoden ajalta.

Tarkemmat tiedot sähköisen asioinnin palveluista löytyvät Ulosottolaitoksen verkkosivuilta Asioi verkossa -sivulta.

Saatavuus teknisen rajapinnan kautta

Tietoja ei ole saatavissa teknisen rajapinnan avulla.

Hallinnollisten asioiden tietovaranto

Tietovarannon käyttötarkoitus

Tietovarantojen tietoja käytetään Ulosottolaitoksen hallinnollisten asioiden hoitoon ja Ulosottolaitoksen keskushallinnolle osoitettujen viranomaistehtävien toteuttamiseksi.

Hallinnollisten asioiden tietovarantoa pidetään yllä asioiden kirjaamista ja seurantaa varten. Hallinnolliset asiat jakautuvat yleishallintoasioihin (esimerkiksi Ulosottolaitoksen johtaminen, lausuntojen antaminen ja nimitysasiat), henkilöstöasioihin (esimerkiksi palvelussuhteen hallinnointi), talousasioihin (esimerkiksi Ulosottolaitoksen talouden suunnittelu ja taloushallinto), kansalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön ja oikeudellisiin asioihin (esimerkiksi kanteluasiat ja valtion vahingonkorvausvastuuseen liittyvät asiat).

Hallinnollisten asioiden tietovarantoon rekisteröidään tieto käsittelyssä olevista tai käsitellyistä asioista, asioiden käsittelyvaiheista ja asian käsittelyyn liittyvistä asiakirjoista. Asiarekisteriä ylläpidetään asiakirjajulkisuuden toteuttamiseksi, tietopyyntöjen yksilöimiseksi, asiakirjojen ja muiden niitä vastaavien tietojen jäsentämiseksi, asiankäsittelyyn liittyvien toimenpiteiden järjestämiseksi ja käsittelyaikojen seuraamiseksi.

Tietovarannon tietoaineistot

Hallinnollisten asioiden tietovarantoon rekisteröidään tiedot asian vireille saattajasta, asiaryhmästä ja asiatyypin yksilöivä tieto. Asiat kirjataan Hilda-järjestelmään. Lisäksi tietovarantoon rekisteröidään tieto asiassa mahdollisesti suoritetuista välitoimista, kuten pyydetyistä selvityksistä tai lausunnoista, sekä tieto asian päättävästä ratkaisusta tai muusta toimesta. Asiakirjasta yksilöidään sen tyyppi tai nimike, saapumis- tai laatimisajankohta, saapumistapa sekä tieto asiakirjan lähettäjästä, laatijasta tai hyväksyjästä.

Tietojen hakutekijät

Hallinnollisten asioiden tietovarannosta tietoja voi hakea esimerkiksi asian tunnustiedolla (diaarinumero), asiakirjan tyypillä tai otsikolla taikka asianosaista koskevalla tiedolla. Lisäksi tietovarannosta voi hakea asialistauksia rekisteröidyistä asioista sekä asiakortteja yksittäisen asian käsittelystä ja asiakirjoista.

Tietopyynnön yhteydessä kannattaa ilmoittaa asiakirjan antamisen tai asian vireille tulon päivämäärä, jos nämä ovat tiedossa. Tällaiset tiedot auttavat usein yksilöimään pyydetyn asiakirjan. Ulosottolaitokselta voi tiedustella myös asian diaaritietoja, jonka avulla asiakirjapyyntö on mahdollista yksilöidä tarkemmin.

Tietojärjestelmät

Hallinnollisten asioiden tietovarantoon hyödynnetään Hilda-järjestelmää sekä operatiivisia valtionhallinnon henkilöstö- ja taloushallinnon tietojärjestelmiä kuten Kieku, Handi ja M2.

Hallinnollisten asioiden tietovarantoon kuuluvia asiakirjoja säilytetään valvotuissa ja pääsynhallinnalla varustetuissa verkkoympäristöissä sekä toimitiloissa.

Saatavuus teknisen rajapinnan kautta

Tietoja ei ole saatavissa teknisen rajapinnan avulla.